رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی

مديريت صنعتي داراي سه بعد اصلي فني و تكنيكي ، بعد مالي و بعد رفتاري و اجتماعي مي باشد كه بعد فني و تكنيكي در دروس تحقيق در عمليات و كنترل پروژه ، بعد مالي در درسهايي مثل حسابداري صنعتي و بعد رفتاري و اجتماعي در دروس رفتار سازماني ، مديريت منابع انساني و تئوريهاي مديريت بيان مي گردد. و البته بعضي از دروس اين گرايش مانند مديريت توليد و عمليات به هر سه اين ابعاد مي پردازد.

 

تفاوت رشته مديريت صنعتي با مهندسي صنايع:

در رشته مهندسي صنايع دانشجويان بيشتر به مطالعه بعد فني و تكنيكي صنايع مي پردازند . اما رشته مديريت صنعتي به دو بعد مالي و رفتاري صنايع تاكيد بيشتري دارد

ضرورت و اهميت رشته مديريت صنعتي:

ضرورت و اهميت دوره كارشناسي رشته مديريت صنعتي با توجه به نكات زير به خوبي آشكار مي شود.

1.آشفتگي و نابساماني در بسياري از موسسات بازرگاني و توليدي عموما ناشي از عدم وجود اصول مديريت و يا عدم رعايت اين اصول است.

2.آموزش صحيح مديريت مي تواند در بهبود كلي جامعه به طرق زير موثر باشد:

الف- شناخت مشكلات اقتصادي و بازرگاني جامعه و كوشش در رفع آن.

ب- آگاهي از آخرين پيشرفتهاي دانش مديريت و كاربرد آن براساس نيازهاي جامعه و احتراز از تقليد صرف.

ج- اعمال حاكميت ضوابط بر روابط در اداره امور بازرگاني و صنعتي.

 

اهداف شغلي:

منظور از تربيت مدير در دوره كارشناسي رشته مديريت صنعتي تربيت رئيس نيست بلكه تربيت افرادي است كه بتواند در حوزه كار خود داراي استقلال فكري بوده و عوامل مهمتر و موثر در جريان كار خود را مورد تحليل قرار داده و در جهت رفع مشكلات قادر به تصميمگيري مناسب و مطلوب باشند . بنابراين فارغ التحصيل رشته با آگاهي و شناختي كه از ساخت سازماني ، تئوريهاي مديريت و سازماندهي و تكنيكهاي مختلف رفع مشكلات پيدا مي كنند قابليت جذب در تشكيلات و سازمانهاي مختلف بازرگاني و صنعتي با وظايف گوناگون در سطوح كارشناسي را دارا مي شوند و ميتوانند در بهبود و ثمربخشي و كارآيي سازمان موثر باشند.

به عبارت ديگر فارغ التحصيلان دوره كارشناسي مديريت صنعتي الزاما مديريت موسسات صنعتي را كه براي احراز آن شرايط خاصي لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از كسب تجربيات مي توانند مسئوليتهاي بيشتري در سطوح مختلف مديريت عهده دار گردند. فارغ التحصيلان مديريت صنعتي مي توانند در قسمتهاي مديريت توليد ، كنترل كيفيت و مرغوبيت كالا و قسمت تجزيه و تحليل كمّي مسائل صنعتي و توليدي بكار اشتغال پيدا كنند

منبع:وب سایت مدیریت صنعتی





:: موضوعات مرتبط: مديريت صنعتي , ,
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
نویسنده : جوادمعینی فر
تاریخ : چهار شنبه 16 آذر 1390
مطالب مرتبط با این پست